Heb ik ook een sluipmoordenaar in mijn lichaam?

door | 4 okt 2021

De meeste mensen weten dat voeding een belangrijke component is voor een gezond en vitaal leven. Al geruime tijd ben ik bezig met persoonlijke ontwikkeling bij cliënten die vastzitten als HAAS™ in Het-Anti-Afwijs-Systeem©. Vaak vergeten we daarbij dat het lichaam en onze cellen door te leven als HAAS™ steeds verkrampen als we getriggerd worden. Verkrampende gevoelens, angsten en belemmerende programmeringen zijn funest als we echt gezond en vitaal willen leven.

En dan komt het boekje “Laat voeding je geneesmiddel zijn” van Dr. Paul Clayton op je pad. Hierin legt hij als wetenschapper in heldere en begrijpelijke taal de relatie uit tussen voeding, gezondheid, geluk en genezing. Mensen krijgen steeds vaker op jonge leeftijd last van allerlei soorten ziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, dementie, osteoporose, artritis, auto-immuunziekten, depressie, angststoornissen, etc. Die aandoeningen hebben weinig te maken met ouder worden en vallen onder de naam welvaartsziekten. Deze ziekten worden grotendeels veroorzaakt door chronische laaggradige ontstekingen, die te vermijden, te genezen en te voorkomen zijn. Chronische ontstekingen werken sluipenderwijs waardoor je nauwelijks in de gaten hebt.

In hoofdstuk 1 behandelt de auteur het begrip ontsteking. “Ontstekingen zijn de achterliggende oorzaak van vrijwel alle chronische ziekten; reumatoïde artritis, de ziekte van Crohn, diabetes, depressies en hart- en vaatziekten, waar heel veel mensen aan overlijden”. Vervolgens gaat hij in op de verschillen tussen acute en chronische ontstekingen en legt de relatie tussen chronische ontstekingen met versnelde veroudering en degeneratieve ziekten. Hij geeft ons de hoop door lessen uit de geschiedenis dat chronische ontstekingen te voorkomen zijn, onder verwijzing naar de mid-victoriaanse tijd in het Engeland van de 19e eeuw. Het voedingspatroon in deze tijd bestond in het bijzonder uit veel fruit, volkorengranen, vette vis en groenten.

Dr. Paul Clayton beschrijft de 5 basisfactoren van een ontsteking:

1. De verhouding tussen omega-6 en omega 3 is uit balans

2. Niet genoeg groente en fruit

3. Ontstekingsbevorderende bereidingswijze

4. Overgewicht en obesitas

5. Vrije radicalen.

De effecten van ontstekingen in ons lichaam behandelt Dr. Paul Clayton in hoofdstuk 2. Hij behandelt o.a. hartproblemen, stofwisselingsaandoeningen, hersenaandoeningen, stemmingsstoornissen, gewrichtsaandoeningen, darmproblemen en huidproblemen. In het algemeen adviseert hij stelselmatig een ontstekingsremmende levensstijl, een ontstekingsremmend voedingspatroon, regelmatig bewegen, stoppen met roken, matigen met alcohol en een gezond lichaamsgewicht.

In hoofdstuk 3 tenslotte geeft de auteur concrete aanbevelingen om ontstekingen te bestrijden aan de hand van een 7 stappenplan:

Stap 1: Zorg dat je voeding klopt. Eet vis die veel omega 3 bevat (bv. makreel, sardientjes), fruit (bv. frambozen en zwarte bessen) en groenten met een goede ontstekingsremmende werking (bv. broccoli, bieten, paddenstoelen). Zijn advies is ook om minder suiker, zetmeelrijke producten, gegrild / gefrituurd of gerook voedsel te nuttigen.

De achterliggende argumentatie is dat een chronische ontsteking verloopt in 2 fasen. In de eerste fase is vooral een juiste omega 6:3 verhouding van belang en in de 2e fase een voldoende hoeveelheid polyfenolen. Vandaar dat beide typen voedingsmiddelen in ruime mate aanwezig dienen te zijn in een gezond, ontstekingsremmend dieet.

Stap 2: Slik een ontstekingsremmend supplement. Dr. Paul Clayton stelt dat ons hedendaagse voedingspatroon, zelfs met suppletie van gangbare multi-vitamine preparaten onvoldoende is om chronische ontstekingen te voorkomen.

Stap 3: Meer beweging. Het advies is 5x per week een half uur beweging met een inspanningsniveau waardoor je hartslag omhoog gaat. Waarschuwing voor te hard sporten, omdat dit kan leiden tot ontstekingen en te veel vrije radicalen.

Stap 4: Val af als dat nodig is. Het advies is rustig en geleidelijk op een passend lichaamsgewicht te komen en tijdens het afvallen een supplement met het gehele scala aan ontstekingsremmende bestanddelen te gebruiken.

Stap 5: Ondersteun je aangeboren immuunsysteem bij het bestrijden van infecties. Een goed functionerend immuunsysteem voorkomt dat er een chronische ontstekingsreactie ontstaat.

Stap 6: Stop met roken en stel je zo min mogelijk bloot aan luchtverontreiniging.

Stap 7: Beperk stress. Verminder chronische stress zoveel mogelijk, omdat ons lichaam hierdoor continue in de hoogste stand van paraatheid staat wat betreft ontstekingsreacties.

Voor mij was het nu duidelijk dat ook ik wel eens wilde weten wat mijn verhouding was tussen ontstekingsbevorderende en ontstekingsremmende vetzuren. Meten is weten… En ja… ook uit mijn verhouding bleek dat ik niet in balans was. Mijn verhouding was 13,5:1. Daarvoor mocht ik nu in beweging komen om deze verhouding naar 3:1 te krijgen.

En ja… het is er eigenlijk ingeslopen. Niet wetende dat deze sluipmoordenaar in me zat.

Dit was voor mij een waardevolle aanvulling naar nog meer helderheid op het ontstaan van laaggradige chronische ontstekingen. Dat het voorkomen en herstellen van deze laaggradige ontstekingen tot ieders mogelijkheden behoort, kan voor heel veel mensen een ander perspectief op vitaal en gezond ouder betekenen.

Mocht je vragen hebben of meer info willen hebben hoe ook jij kan meten of je een sluipmoordenaar in je hebt… stuur een Whatsapp naar 06 27090905 of mail naar: info@happiness2youacademy.nl.

LAAT HIERONDER EEN BERICHT ACHTER

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.